Biografie dragracer Ramon, hoe het allemaal begon .....

Mijn naam is Ramon van der Weurf en ben 47 jaar. Tot mijn 16de in Waarland gewoond en toen naar Hoorn verhuisd met mijn vader. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met oude Amerikaanse wagens omdat mijn collega-loodgieter Frans Krastel, die nu nog steeds mijn beste vriend is en ook in het race-team zit, een 73'er AMX Javelin had. Toen ik daarin meegereden had was ik op slag besmet met het Amerikaanse V-8 virus. Er waren toen ook dragraces in Amsterdam en sprints in Lelystad-Den Helder en Harlingen, waar ik maar wat graag ging kijken. Vanaf dat moment heb ik enkel amerikaan gereden in mijn leven.

Op mijn 18de ben ik naar midden Nederland verhuisd waar ik nog steeds verblijf. De diensplicht bij het Korps Commandotroepen volbracht en toen een paar maanden naar Amerika gegaan. Daar mijn eerste Mopar (verzamelnaam voor Chrysler-Dodge-Plymouth-Desoto), een 68'er Dodge Charger gekocht, en verscheept naar Nederland.

Vanaf dat moment ook een echte Mopar-liefhebber gebleven, en heb er ondertussen een hele collectie van.

Het dragracen begon zo rond mijn 26ste met een 69'er Plymouth Road Runner 383CI.  Eerst bij de sprints in Lelystad en daarna in de straatklasse op Drachten voor het Nederlands kampioenschap. Daar heb ik 10 jaar lol mee gehad, veel geleerd en begon in 2004 met het bouwen van 'the next step', een 41'er Willy's. 'Wild at Heart' was zijn naam, en die had vele betekenissen. Met de Plymouth reed ik de 1/4 mile uiteindelijk in 13.4sec. en het doel met de Willy's zou toch ergens in de 10sec. moeten zijn.

Dat lukte ook met de tweede motor (van de 4) in 2007. Het jaar daarop kwam er een blower op, die de wagen tot 9.4sec. bracht. In 2009, op racebenzine, stopte de klok pas bij 8.8sec. en +-250km. op de 1/4mile.

Toen ging het ook goed fout op Drachten. Over de finish ging de wagen zo'n 10x over de kop en was er niets meer van over. W�l van mij gelukkig! En diezelfde avond nog in het ziekenhuis besloot ik al om 'gewoon' d��r te gaan, en dan maar 2x zo hard! En dan kom ik uit bij Nostalgia Funny Car, mijn ultimate dream.

De rode draad in mijn leven zijn de jaren 50 en 60, en zodoende wil ik die jaren, qua dragracen, op mijn manier herbeleven.

Tja...en toen zat ik zo goed als 18 maanden elke avond in mijn schuur om die wagen te bouwen. In 2011 klaar, en dat was dus de eerste Nostalgia Funny Car in de EU. In Amerika kwam de N/FC klasse al steeds meer in de belangstelling te staan en is daar heden ten dage mateloos populair.

Sinds 3 jaar is er al een heuse klasse in Engeland aan het ontstaan, en de eerste 3 offici�le wedstrijden daarin heb ik al gewonnen, wat mij dus de laatste 3 jaar Europees kampioen in deze klasse maakt.

 

Nope...   met dragracen is in Europa niets te verdienen! Je doet dit enkel uit passie en liefde voor de sport. Het is inderdaad het hele jaar werken voor.....6sec. Ze zeggen daarom: Dragracers love work, and hate money!

Betalende sponsors heb ik de laatste 2 jaar niet meer, alleen met goederen en diensten. Dus ik sta dus open voor nieuwe en enthousiaste partners.

De wagen vertrekt van stilstand binnen 1 seconde naar de 160km. per uur! Daarna in zo'n 6sec. naar de +-400km. op de kwart mijl (402meter).

Klik hier voor Youtubefilmpje Dragracer Rockin' Ramon

 

-home-